Petter - 9818

Armani Maleh 09:22 26 Aug 2018

Petter följer upp vårens album Lev Nu med 9818 - en hyllning till och en medalj att hänga runt halsen för sina prestationer de senaste 20 åren. Till skillnad från Lev nu - där gästartisterna tog strålkastarljuset - känns det som att Petter har harklat sig och nu kliver fram för att visa varför han är svensk hiphops väktare. Istället backas han här upp av sina gästartister, bland dem stora namn som Pee Wee, Tomas Rusiak, Eye-N-I, Aleks och Feven.

Namnet, soundet, temat på albumet refererar till debuten Mitt Sjätte sinne från 1998 och innehåller små ljudklipp från intervjuer där en ung men självsäker Petter berättar om sina förhoppningar och sina förväntningar på sin debut. Varvat med detta hittas den typiska Petter: klassiska hiphop-beats, vass men vacker rapp på svenska och en kämparglöd som tar honom dit han vill. Att lyssna på 9818 är som att lyssna på sina föräldrars historier om deras ungdomskärlek, deras första jobb, deras motgångar men viktigast av allt - deras kamp om att nå sina mål och om att bli lycklig.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.