Petra Marklund - Frimärken

Sofie Andersson 07:25 14 Jun 2021

Petra Marklund har precis släppt sitt album Frimärken och är fortsatt trygg, len och mysig. Marklund som alltid lyckats vara sinnebilden av perfekt cool. Hon fick oss att sträcka händerna mot himlen och mikrofon-kåta oss. Absolut “Septemberfierade” minns jag att både brorsans flickvän och grann-mamman stod redo med sax, blonderingsfärg och rött läppstift.

Nu har Petra Marklund istället landat i vuxenlivets tematik. Frimärken handlar om småbarnsliv där hon bland annat nämner den ökända tortyrmetoden - lego på golv. Men Petra har under de senaste åren också drabbats av klimatångest, någon hon bland annat får närmare in på i sin medverkan i Triumfs Värvet. Klimatångesten sjunger hon om i Maneter och kidsen återkommer flera gånger om. Även relationer och uppbrott är återkommande teman.

De studsiga upptempo-låtarna hade Petra kunnat strunta i helt. Dem känns nämligen ganska krystade och mer som någon typ av utfyllnad för att balansera den annars lugna dröm-sången. I sin helhet är det fint, lugnt och behagligt. Vissa stunder är mer personliga än andra och då tycker jag Marklund lyckas tränga sig in på riktigt. Till exempel som i Du äger ditt skimmer och Farmors Händer. Det mest fina är nämligen texterna. Om en skulle ha tiden att ge varje låt chansen att få stå själva som separata små berättelser kan lyssningen bli ett litet äventyr.  Dessvärre blir det rent melodiskt svårt att hålla intresset uppe. Och eftersom vi inte har tiden… blir Petra Marklunds Frimärken mer av ett förbipasserande moln - svårt att nå, men vackert ändå.