Peluché - Unforgettable

Armani Maleh 00:00 7 Oct 2018

Unforgettable gör Peluché det de gör bäst. Trion jammar sig igenom 10 spår omgivna av jazziga trummor och latinflörtande gitarrslingor. Det organiserade kaoset tar sin rättmätiga plats här för musiken kommer från alla håll. Det påminner mig om när jag var yngre och spelade bas i en jazzensemble på kulturskolan. Inte för att vi var i närheten av färdighet som Peluché så är det lite samma koncept. Ibland var de grundläggande takterna så bekväma att man lätt zonade ut, innan man återfår fokuset igen för att saxofonisten till vänster om en råkar lägga en sjuk improvisation. Lite så är det att lyssna på Unforgettable, där titelspåret och låten Keep Making Me Happy är de där guldklimparna som får en att fokusera igen.

Tussilago - Sense of Me

Efter ett längre uppehåll är kritikerrosade Tussilago tillbaka med nya musik som bygger vidare på bandets karaktäristiska drömska sound. Singeln Sense Of Me, som släpptes redan i november förra året, är tonsättande för skivan med samma namn och lyssnaren hör att inspirationen är hämtad från Tame Impala och Brian Eno. På skivan har även Petter Winnberg från Amason och Tityo, för att nämna några namn, lämnat sitt avtryck.

The Sweet Serenades - City Lights

The Sweet Serenades självsäkra debut för drygt ett decenium sedan var full av utpräglat hitvänlig handklappspop som inte uppmärksammades efter förtjänst, men två uppföljare har inte nått riktigt samma höjder.

Basia Bulat - Are You in Love?

Med sitt förra album Good Advice för fyra år sedan tog kanadensiska Basia Bulat steget från lovande till levererande. Den gången fick hon hjälp av Jim James att skapa sensationell varmt orkestrerad upptempopop. Hennes senkomna femte album är inte lika omedelbart, men faktiskt ännu starkare.