Pärlor vi missat: The Kid LAROI - F*ck Love (Savage)

Sofie Andersson 14:52 4 Jan 2021

Det finns olika sorters pärlor. Somliga är mer välpolerade än andra men likväl är det pärlor ändå? För den traditionella och välrenommerade “musik-skapar-världen” tänker jag mig att The Kid Laroi är lite som den fula ankungen. Bara det att idag behöver en inte byta grådassiga fjun mot riktiga fjädrar för att slå stort!

De har kommit att etablera sig och ta titeln som vår tids nationalsånger. Jag pratar självfallet om så kallade “TikTok-bangers”. Låtar som av olika anledningar börjar att “trenda” på Kinas egna, alldeles perfekt utformade, infiltrations app: TikTok. På grund av detta får dem enorm publicitet och räckvidd, vilket således leder till miljontals spelningar på diverse streamingtjänster. I år har the kid LAROI lyckats leverera flertal “TikTok-bangers”, många av dem från hans mixtape F*ck Love (Savage): den förlängda versionen av original albumet F*CK LOVE vilket också släpptes i år. Ljudmässigt placerar sig den unga australiensaren bland soundcloud-rapparna, åt trap hållet och vad som ibland benämns som emo-rap. Tidigare i år blev han en av artisterna som blev utvalda till Spotifys Radar-program, en satsning där dem streamingtjänsten stöttar up and coming artister.

The Kid Laroi har endast med låten Without you över 85 miljoner streams på Spotify och är ett av 2020s musikfenomen. Den kanske mest välkända frasen från den precis nämnda låten lyder “So there you go oh, can’t make a wife out of a hoe oh”. En komisk mening på många sätt, speciellt givet hans unga ålder. Så, trots att The Kid Larois låtar inte faller mig i smaken det minsta, är han onekligen en icke-raderbar bit av det gångna året. Med sin explicita musik, förefaller han mig som en av de mest erfarna av 17-åringar jag “mött”, något som skänkt mig många goda skratt. Vi får se vart nästa år tar honom. The Kid Laroi: 2020s virala ankunge!