Painted From Memory

14:15 31 May 2000
Det finns två anledningar till att jag tvingat de flesta jag känner att se Alison Anders underbara film [I]Grace Of My Heart[/I], som löst baserats på sångerskan Carole Kings liv. Den första är att Illeana Douglas, som gör Caroles alter ego Denise Weaverly, är en fantastisk skådespelerska. Den andra är att Elvis Costello och Burt Bacharach skrivit ljudspåret. Om det var bilden av Illeanas kärleksfulla rolltolkning som etsade sig fats på näthinnan efter filmens slut, så var det ljudet av sången [I]God Give Me Strength[/I], filmens huvudtema, som fastnade i mitt hjärta. Jag har aldrig riktigt lyckats ta till mig Elvis Costello annars. Jag har lyssnat om och om på [I]My Aim Is True[/I], hans klassiska debutalbum från 1977, som jag trodde att jag skulle älska redan då jag hörde dess titel, men jag förstår den fortfarande inte. [I]God Give Me Strength[/I] är däremot det starkaste jag hört av Costello, och jag kan räkna Bacharachs jämbördiga ögoinblick på en hand. På [I]Painted From Memory[/I], deras efterlängtade album tillsammans, ligger den som avslutning och höjdpunkt. Den är skäl nog att köpa hela skivan, men lyckligtvis rymmer albumet fler ljuvliga kombinationer av Costellos varma röst och Bacharachs suveräna arrangemang. I såväl inledande [I]In The Darkest Place[/I] som i det stillsamma titelsprået skapar de en stämning som är helt unik. När Costello svajar till med rösten i [I]I Still Have That Other Girl[/I] är det lätt att tappa andan. För dem som fortfarande inbillar sig att man ska lyssna på Bacharach på helgförmiddagar finns det gott om svalt jazzig cocktailpop, i synnerhet bossanovadoftande [I]Toledo[/I], men mest av allt är [I]Painted From Memory[/I] en kvalitativ uppradning av vackra sånger om svår kärlek, och smärtsamma minnen, att trösta sig med när man känner sig väldigt långt bort. Jag hoppas bara att de trivdes tillräckligt bra ihop för att samarbeta igen.