Ozzy – Ett öga rött

Armani Maleh 00:00 18 May 2018

Ozzys debutalbum Ett öga rött faller inte in i den fyrkantiga ramen av your average rap-album. Det är större än det. Färgstarkare. Bättre. Titeln på albumet är en nick till Jonas Hassen Khemiris debutroman med samma namn, boken som introducerade Ozzy till språket och skrivandets värld vid ung ålder. På Ett öga rött smakar han på orden, vrider och vänder på dem innan han placerar dem i noga uttänkta meningar. Meningar som är skrivna på sitt egna sätt, rappade på ett eget språk.

Features med Petter och Ozzys bästa kompis Valon hittas på skivan, outrolåten Här hela kvällen med den sistnämnda är som en kärleksförklaring vännerna emellan och ett meddelande – att de är här och har inga planer på att gå. Låtarna på skivan är melodiska och rytmiska placerade i bakgrunden bakom Ozzy säregna rapp, där singeln Panter står ut med en sjungande Ozzy över ett pulserande beat.

I en tillhörande bok samlas berättelser och illustrationer som presenterar texterna till låtarna med tillhörande bakgrundshistorier. Här förklarar han meningen bakom metaforerna och de raka orden i hans låttexter. Han berättar om sin uppväxt, att stå stilla och drömma framåt, att till slut ta steget. Boken skapar ytterligare en dimension av fenomenala stormen som är Ett öga rött.