Otep - Kult 45

Christoffer Bertzell 00:00 7 Aug 2018

Att lyssna på Otep är att slängas tillbaka till en tid då groove metal var på allas läppar och när rap till rytmiska riff kändes fräscht. Och ska man tro sångerskan Otep Shamaya, så var det också meningen att gå tillbaka till bandets rötter med detta album. I sitt försök att vara bred och blicka bakåt samsas låtarna mellan nära renodlad hiphop och modern metalcore. Det gör dock inte bandet något gott utan befäster dem än mer som irrelevanta. Nog för hennes texter och vokala driv känns genuint och fullständigt kokar av ilska, men hon lyckas inte formulera sin avsky mot Trump, rasism och sexism på ett slagfärdigt sätt utan framstår oftast bara lyriskt plump och melodiskt tråkig.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.