Okay Kaya – SAP

Emma Thimgren 19:50 17 Nov 2022

Okay Kaya är tillbaka med sitt tredje album på fyra år. En imponerande produktionstakt, som kanske inte påverkat slutresultatet särskilt bra på det nya albumet SAP.

Kaya har sedan start etablerat ett lågmält, lo-fi sound med surrealistiskt finurligt texter som inte tar sig själva på för stort allvar. Men hon har också haft några större låtar på indiescenen, Asexual Wellbeing, Ascend and Try Again och Habitual Love. På den förstnämnda går refrängen “I know sex with me is mediocre/But I can give you asexual wellbeing”. Det är den typen av plötsliga humoristiska instick som kommit att definiera hennes musik.

Särskilt dynamiskt var det senaste albumet Watch This Liquid Pour Itself, där soundet var syntigt och kantigt men medryckande. Under pandemin släppte hon ett väldigt sökande mixtape, som hon själv sedan plockade ned från streamingtjänster.

Det nya albumet är ännu mer introvert, lågmält och vardagligt, det är behagligt men också för friktionslöst. Projektet beskrivs som ett konceptalbum om medvetandet. Det producerades och skrevs helt av Kaya själv i Berlin, där hon ofta spenderade flera veckor utan social interaktion. Namnet har albumet fått från det engelska ordet för träsav. Hon skriver i ett pressmeddelande att hon har en tendens att känna sig mer som den klibbiga utsöndringen från träd än en människa. Det förklarar ju varför albumet låter mer som en meditationsskiva.

Jag saknar hennes tidigare överraskande produktionsval och textrader. Även om produktionerna är mer välutvecklade och stämningsfulla, är de inte särskilt minnesvärda. De vänder sig snarare mot ambient än den indiepop hon tidigare sysslat med. Även om hon roligt nog svarar Dolly Parton ur Jolenes perspektiv på låten Jolene From Her Own Perspective, har jag glömt bort låten så fort den slutat. De två sista låtarna Like a Liver och Weltschmerz är däremot betydligt mörkare i tonen, så hade jag önskat att hela albumet lät.

Jag ville se Okay Kaya kliva ur det lågmälda och återigen slå den stora trumman. SAP är inte ett album jag kommer återvända till.