Night Moves

Sophie Winberg 00:00 2 Jul 2019

Det är svårt att inte beskriva varje spår på Can You Really Find Me med en situation. Det är en så oerhört cinematisk platta att fiktiva filmscener rullar framför mina ögon från början till slut. Platser, klockslag, sinnesstämningar och väder.

Öppningsspåret Mexico är löjligt starkt, och hade rullat flitigt på radio i en mer rättvis värld, och plattan tappar egentligen aldrig sitt momentum. Den är en vapendragare på roadtrips, en kamrat under sena nätter och ett perfekt soundtrack till sommaren. Minneapolis-bandet ger oss drömsk falsett, vocoders, retro-känslor och americana i en lika delar vemodig och euforisk ljudbild som inte sällan påminner om MGMTs storhetstid.

School of Language - 45

Albumtiteln syftar inte på vinylskivans rotationshastighet utan på ordningsnumret för USA:s nuvarande president. Som en sidosysselsättning mellan skivorna tillsammans med sin bror i Field Music har David Brewis nämligen gjort ett funkalbum om Donald Trump, och i samband med Trumps statsbesök i Storbritannien i början av juni snabbsläpptes 45 som download innan juli när vinylen hann pressas upp. Viljan till den sortens demonstration är begriplig, särskilt när den är så väl genomförd som här.

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.