Myra Granberg - Bara hälften kvar

Sofie Andersson 00:00 17 Oct 2020

Förmodligen känner de flesta till Myra Granberg främst genom hennes superhit Tills mitt hjärta går under, en kärleksförklaring tillägnad hennes lillasyster. Låten slog igenom stort och har streamats åtskilliga gånger på Spotify, rättare sagt över 26 miljoner gånger. Och i våras sällskapade Myra Granberg självaste Miss Li på hennes turné och den annalkande sommaren skulle givetvis bjudit på storslagna planer. Men Ms R’ona ”hit home turf” så att säga och det gjorde istället att Myra Granberg fullt ut kunde djupdyka i sitt egna musikskapande. Tur! För nu släpper hon sin debut EP Bara hälften kvar.

Bara hälften kvar är en samling rappa, uppmanande och små-kaxiga upptempolåtar. Alla som Myra Granberg skrivit och producerat helt själv. Det är vad hon gör bäst helt enkelt. Soliga beats, catchy refränger och stunder av EDM-stuk. EP:n strålar glädje, något som alltid uppskattas. Men det kan också i sin ytterlighet tendera att bli relativt opersonligt. Vem är Myra Granberg? Min bild av henne känns dessvärre svajig och lite diffus trots allt. Jag saknar en intimitet och sårbarhet där vi som lyssnare kan knyta an till henne.

Å andra sidan bygger Myra Granbergs låtar bon i hjärnbalken! Hkf (Håll käften & försvinn), det första spåret på EP:n har en utomordentlig förmåga att sätta sig på huvudet, vilket den gör, med korsade bälten, hänglås och superlim. Det händer oavsett om en vill eller inte och talar väl för sig självt.