Myra Granberg – +3 bpm

Lovis Bratt Deland 12:00 27 Apr 2023

Myra Granberg är aktuell med EP:n +3 bpm, och för den som vågar släppa på stoltheten är sommaren räddad.

Själv har jag alltid varit kluven inför Myra Granberg. Ett tag hade hon mig – när hennes debutalbum Andra sidan är ni klara släpptes 2021 och hiten Lose my mind tonsatte en tjejresa till Frankrike. Låten var catchy, dansvänlig och nostalgisk med Flytta på dej-syntar i introt. Fjortis när det är som bäst.

Men redan då fanns något ironiskt i blastandet. Vi sjöng med som på skämt, och bara i grupp. Det blir lätt så när något slår så hårt som Lose my mind gjorde, speciellt om det trendar på Tiktok, och året är 2021.

Att gilla Myra Granberg blev skämmigt på riktigt när hon släppte Superhero ideal (Pantamera) för Returpack. “Min mamma sa / Burkar, flaskor pantar jag / Låt det bli ditt livsuppdrag / Superhero ideal.” Året innan hade Veronica Maggio gjort Nu stannar vi på marken i samarbete med SJ, och kanske försökte Myra Granberg att gå i hennes ekologiska fotavtryck. Tyvärr gick hon bort sig; att panta har aldrig känts så ocoolt.

Men, musiken är svår att värja sig ifrån. Sanningen är att Lose my mind, HFK (Håll käften & försvinn), Tills mitt hjärta går under och ytterligare några låtar från Myra Granbergs diskografi är riktiga bangers. Likaså samtliga spår på den nya EP:n +3 bpm. Hon, och hennes co-writers, har ett sjätte sinne för melodier och behärskar den fridlysta förmågan att skriva kort. Även produktionerna är maffiga och spännande utan att vara för spretiga.

Vissa textrader sticker ut. Till exempel “Ctrl, alt, delete / Du är förevigt bannad ur mitt liv” (Nej tack, det är bra!) eller “Ah för du är min musik, min favvolåt / Å det är bara dig som jag vill sätta på” (Grammofon). Hon garderar sig också genom att sjunga om såväl villkorslös kärlek som uppbrott och missunnsamhet. Oavsett varför man vill dansa ska man kunna relatera, om det så är “ironiskt”.

Kort och gott har de fem spåren goda chanser som sommarplågor, och det är bara att äga hennes fuck off-rader. Jag kommer inte ha spökläge på när jag går omkring med Myra Granberg i mina lurar. Är det bra så är det.