Mykki Blanco – Stay Close To Music

Frida Windelhed 12:03 27 Oct 2022

Amerikanska poeten, performance-artisten, rapparen och stilikonen Mykki Blanco levererar ett album fullt av anthems, bops och rörande berättelser. Låtarna på nya Stay Close To Music är roliga och allvarliga, sorgliga och sexiga, provocerande och dansvänliga. Det är experimentellt och inte minst otroligt musikaliskt – just det harmoniska kaos som syns på omslaget, där två änglar i artsy outfits ser ut att vibe:a till musiken från en vinylspelare, i ett extremt färgglatt tecknat rum. Tillsammans med en katt.

Mykki Blanco blandar genrer i lager på lager, och rappar över såväl tunga basriff som hemsökande körer, jazziga stråkar, saxofoner och fantasifulla elektroniska beats. Hiphop möter vogue, möter jazz, möter gospel. Allt detta med helt makalösa gästartister som Ah-Mer-Ah-Su, Kelsey Lu och Diana Gordon, vars refräng på Your love was a gift får mig att lika delar vilja dansa som gråta. Resultatet är, som det hörs, aldrig tråkigt – jag är aldrig beredd på vad som ska hända härnäst, något som jag uppskattar.

Texterna är intima och blottande och berättar explicit om ras, sexualitet och identitet. Stay Close To Music är en skiva som inte bara bör lyssnas på – utan läsas, inte minst låtarna Steps, Your Feminism Is Not My Feminism, och Carry On. Det är ett fantastiskt queert album på sättet som det får mig att vilja gå på klubb och dansa hela natten lika mycket som att gå ut och slåss för rätten att älska och existera.

Det hela kulminerar på sista låten, Carry On, med rader som: "for every little Queer, every kid alone with fear/every kid that's dressing up and dressing out just being them". Det är så äkta, så nära och så starkt att jag knappt orkar lyssna färdigt. Ändå slår jag på skivan en gång till när den är slut.