Motormännen - Informellt

Christoffer Reichenberg 00:00 2 Sep 2015

Längst längst bort i en grå och dålig belyst kulvert under ett bortglömt kommunhus från folkhemstiden hörs en dovt men taktfast ljud. Det som försiggår är Motormännen som får ett dansgolv att röra på sig till techno och samplingar av välartikulerade politiker från en svunnen tid. Efter en stark debutkassett förra året är Motormännen tillbaka med sin unika blandning av techno, acid och Carl Bildt. De sex vokalbaserade, välproducerade spår är alla lika stabila som låttitlarna de döpts till. Medborgare, det här är informationstechno i allmänhetens tjänst!

Mark Lanegan Band - Somebody’s Knocking

Att Mark Lanegan som få andra klarar att fånga essensen hos både Nick Cave och Iggy Pop vet vi sedan länge, och här är det mörkt och hotfullt som sig bör, med lager av gitarrer, mullrande pukor och tung elektronik. Det är mäktigt, suggestivt och… lite förutsägbart, va?

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.