Mortiis - Spirit of Rebellion

Christoffer Bertzell 00:00 15 Feb 2020

Med sin karriärstart 1991 i norska Emperor har Mortiis etsat sig in i black metal-historien. Men som basist är han egentligen en parentes. Det är i sin roll som den maskklädde mörkeralven, som tog oss till underjordiska gångar, trollskogar och mörka slott, genom att tonsätta det norska mörkret via genren dungeon synth, han formade sin identitet. När han nu återgår till denna genre, efter att ha producerat industriell rock i nära 20 år, är det genom en nyinspelning av 1995 års Ånden som Gjorde Opprør

Även om ljudbilden fortfarande hålls minimalistisk och ligger nära generationen av 16-bitarskonsoler, är det betydligt renare syntarrangemang som både förnyas och redogör för melodier som försvann i den tidigare grottliknande miljön. Det förtar lite av den nostalgiska känslan, men är en förvånansvärt gemytlig upplevelse som även bör tilltala dungeon synt-puritaner.

Heat - H.E.A.T. II

Efter 2017 års vattendelare Into the Great Unknown, som var ett uppfriskande initiativ av en mer modernt pop-orienterad aor, går Heat tillbaka på H.E.A.T. II till ett sound som har mer gemensamt med deras mer traditionella grund. Det är inte förvånande.

Greg Dulli — Random Desire

Den där förmågan att genom kombinationen av öronbedövande gitarrmangel och medryckande soulgroove åstadkomma en känslostormande passion har sällan svikit Greg Dulli. Sedan Afghan Whigs första inspelningar har den burit under tre årtionden med det bandet och någon gång ihop med Mark Lanegan som The Twilight Singers. Bara på Afghan Whigs senaste album, det andra efter återföreningen 2012 gick det rutin i receptet, och kanske berodde det på att återföreningen mer var Dullis sätt att betala tillbaka till sämre bemedlade bandmedlemmar än hans eget behov?

The Night Flight Orchestra - Aeromantic

Denna nostalgiska konstellation är redan inne på sitt femte album och lyckas, som vanligt, med konststycket att kombinera en hög utgivningstakt med en enastående kvalitativ nivå.

Med Soilwork-sångaren Björn Strid i spetsen fortsätter gruppen på sitt hedervärda uppdrag att sprida rock (och pop) sprungen ur 80-talets tidiga år. Generellt sett är detta den äldre skolans aor som dock har ett närmre förhållande med Abbas teatraliska melodiarrangemang samt en ådra av disco (och nyanser av schlager!).