Mona Masrour - Scener

Sofie Andersson 00:00 12 Feb 2021

Bakom mjuka och honungslena toner skildrar Mona Masrour en kompromisslös jargong. En kärleksscen som vissnar och blomstrar på samma gång - misstagen vi återvänder till och kärleken vi växer ifrån. Med debutalbumet Scener breddar Mona Masrour den svenska RnB-scenen, en låt i taget.

När Masrour sjunger är det som att hon lämnar orden i luften, försiktigt och lättsamt. Texterna handlar främst om kärleksrelationer, soundet är sensuellt och väglett av rena, nedtonade beats. Albumet gästas av flera av musiksveriges hetaste artister och är ett resultat av ett tätt samarbete med producenten Nils Svennom Lundberg, mest känd under namnet Nisj och för sina tidigare samarbeten med bland andra Silvana Imam och Erik Lundin. Artister som Summer Walker, Sabrina Claudio och ZSA delar alla den sinnliga, mjuka sången och har dominerat den internationella RnB-scenen. Tillsammans med en egen touch ser Mona Masrour och Nisj till att den även får fäste på hemmaplan.

Scener är ett enda långt mood. Med starka spår som Exclusive featuring 1.Cuz, Fånga mig en gång med Mazzo eller min personliga favorit En låt i taget. Men de snarlika känsloyttringarna riskerar också att bli enformiga och musiken, stundvis svår att navigera sig genom. Om något hade jag önskat fler utropstecken och vågade moment. Det sagt, med fortsatt stor beundran och respekt. Debutalbumet Scener markerar början på en lovande karriär för Mona Masrour. Det är många som kommer slåss om första parkett.