Minor Poet - The Good News

Tina Rosenfink 00:00 19 May 2019

Efter ett liv i ensamma sovrum, sittandes på kalla parkettgolv och plinkande på slitna gitarrer har Andrew Carter förvandlat pojkdrömmen till blomstrande musikkarriär. Efter en hyllad debut 2017 har hans musikprojekt Minor Poet vuxit sig större och blivit bättre för varje klubbkonsert och festivalspelning som gått.

Minor Poets andra album The Good News är en kort skiva på sex låtar som trallvänliga mästerverk. Låtarna är vid första anblick lättsamma poplåtar men artisten visar upp ett oväntat djup och mörker. Museum District, som jag tycker är skivans bästa låt, handlar om Andrew Carters ångest som blossade upp när Minor Poet blev ett turnerande band. På ett öppet och personligt vis berättar han att ångest över sociala sammanhang och att det ofta handlar om att ständigt längta efter ett annat liv än det en lever. Om att inte kunna njuta av det som är rakt framför en utan frukta att en missar något, vare sig det är en rolig natt eller livet i stort. Igenkänningen är stor för mig.

Kort sagt har Minor Poet bara blivit bättre. The Good News är verkligen goda nyheter som förgyllt många timmar som jag spenderat på resande fot i Kroatien under de senaste dagarna. Minor Poet är den optimala stämningshöjaren under den här resan och 100% feel good trots sina känslosamma texter. Jag har liksom gjort små piruetter på trottoaren till Tabula Rasa som om jag vore Greta Gerwigs karaktär i Frances Ha.