Minor Poet - The Good News

Tina Rosenfink 00:00 19 May 2019

Efter ett liv i ensamma sovrum, sittandes på kalla parkettgolv och plinkande på slitna gitarrer har Andrew Carter förvandlat pojkdrömmen till blomstrande musikkarriär. Efter en hyllad debut 2017 har hans musikprojekt Minor Poet vuxit sig större och blivit bättre för varje klubbkonsert och festivalspelning som gått.

Minor Poets andra album The Good News är en kort skiva på sex låtar som trallvänliga mästerverk. Låtarna är vid första anblick lättsamma poplåtar men artisten visar upp ett oväntat djup och mörker. Museum District, som jag tycker är skivans bästa låt, handlar om Andrew Carters ångest som blossade upp när Minor Poet blev ett turnerande band. På ett öppet och personligt vis berättar han att ångest över sociala sammanhang och att det ofta handlar om att ständigt längta efter ett annat liv än det en lever. Om att inte kunna njuta av det som är rakt framför en utan frukta att en missar något, vare sig det är en rolig natt eller livet i stort. Igenkänningen är stor för mig.

Kort sagt har Minor Poet bara blivit bättre. The Good News är verkligen goda nyheter som förgyllt många timmar som jag spenderat på resande fot i Kroatien under de senaste dagarna. Minor Poet är den optimala stämningshöjaren under den här resan och 100% feel good trots sina känslosamma texter. Jag har liksom gjort små piruetter på trottoaren till Tabula Rasa som om jag vore Greta Gerwigs karaktär i Frances Ha.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.