Migos - Culture II

Armani Maleh 00:00 2 Feb 2018

Succén var ett faktum för Georgia-trion Migos under 2017. Albumet Culture gav gruppen ett globalt erkännande, och deras monsterhit Bad and Boujee hördes var man än gick - på klubben, på gymmet och i butiker. De gjorde trap-genren till en kultur och bidrog till den stora hiphopvågen som influerat popmusiken på sistone.

Culture II är Migos tredje fullängdare, bestående av hela 24(!) spår där mikrofonen flitigt passas runt bland medlemmarna Quavo, Offset och Takeoff. I den jättelånga gästlistan hittar vi VIP-namn som Gucci Mane, 2 Chainz och Drake. Den sistnämnda gästar låten Talk It Walk It, en rytmisk men ganska bekväm låt. Det är på snudd till att det blir för bekvämt, vilken är en känsla som beskriver skivan ganska bra.

Det finns mycket guld i Culture II, men du får vaska länge bland stenarna för att se nåt som skimrar. Migos har fortsatt på ett vinnande koncept, ett koncept som tyvärr börjar kännas utslitet.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift