Midaircondo

admin-kollegorna 15:31 25 Jul 2005
En vän beskrev en gång Midaircondo som "ormbunksmusik". Det var kanske menat som nedsättande, men mina öron misslyckades med att uppfatta några ondsinta konnotationer. Ormbunkar är i själva verket en träffande bild av ljudet som Malin Dahlström, Lisa Nordström och Lisen Rylander samt deras berg av instrument och ekomaskiner bygger upp. Det låter djupgrönt. Lummigt. Lite fuktigt och tätt sammanslingrat. Att göteborgstrion gärna spelar folkjazziga melodier på sina blåsintrument gör inte ormbunkigheten mindre. De ovanstående raderna låter kanske som flum, men flummighet verkar vara en viktig beståndsdel i Midaircondo, och då i ordets bästa mening. Trions debutalbum [I]Shopping for Images [/I]är precis så svävande och barfota som Midaircondo är på scen (de brukar ha små runda mattor att stå på för att inte förfrysa fötterna). Melodierna är skissartade. Rytmerna byggs upp av långa, långsamma ekoloopar. Det är säkerligen noggrant arrangerat och programmerat, men det fina är att det hörs aldrig. Det låter hela tiden förvånansvärt levande, intuitivt och, tja, frigjort. Här och var kan man ana små frön av inspiration från Björk och Khonnor, men gudskelov utan dessa artisters enorma töntighet. Någonstans i Midaircondos frodiga ormbunkssnår hittar man också Colleens speldosemeditationer, Differnets snabba humörsvängningar, Walter Ramsbys folkblås, allt kopplat till en stor hög av mystiska ekoeffekter. Kort sagt: hela spektrat mellan ekologisk electronica, ljudkonst, hypnosjazz och experimentell triphop täcks in, utan att det känns übersmart eller ansträngt. Snarare känns det lika fritt som när man bejakar sin inre Näcken och lägger sig bland ormbunkarna med en tvärflöjt inom räckhåll.