Michael Oakley - Introspect

Christoffer Bertzell 00:00 3 Apr 2019

Med EP:n California 2017 slog Michael Oakley ner som en bomb i synthwave-genren. Med det nya albumet Introspect drar han inte ner på sin 80-talsglans utan sprider ut den än mer på ett sätt som tar honom även en bit utanför synthwaven. Genom att grotta ner sig i 80-talspop och italo disco bär dessa låtar en större lättsamhet som gör dem pricksäkert mer katchiga men saknar mer av debutens (och även synthwavens) melodiska vemodighet. Albumet är i kortaste laget och tyvärr slarvar han bort det inledande och avslutande spåren som mycket väl hade kunnat bli längre ”riktiga” låtar. Detta album må sätta en annan prägel på honom som artist, men retroälskare lär omfamna detta albumes snygga produktion och fantastiska melodier likväl.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.