Michael Oakley - Introspect

Christoffer Bertzell 00:00 3 Apr 2019

Med EP:n California 2017 slog Michael Oakley ner som en bomb i synthwave-genren. Med det nya albumet Introspect drar han inte ner på sin 80-talsglans utan sprider ut den än mer på ett sätt som tar honom även en bit utanför synthwaven. Genom att grotta ner sig i 80-talspop och italo disco bär dessa låtar en större lättsamhet som gör dem pricksäkert mer katchiga men saknar mer av debutens (och även synthwavens) melodiska vemodighet. Albumet är i kortaste laget och tyvärr slarvar han bort det inledande och avslutande spåren som mycket väl hade kunnat bli längre ”riktiga” låtar. Detta album må sätta en annan prägel på honom som artist, men retroälskare lär omfamna detta albumes snygga produktion och fantastiska melodier likväl.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.