Melting Pot

15:32 29 May 2000
Av de fyra album som The Charlatans släppt är det bara ett som är riktigt bra - 1995 års [I]Up To Our Hips[/I]. De andra skivorna innehåller på sin höjd en handfull bra låtar och deras senaste, [I]Tellin' Stories[/I], var en smärre besvikelse. Därför är det alldeles utmärkt att de nu samlat sina allra bästa låtar; det är först i den här formen man inser hur fantastiska The Charlatans verkligen är. Från deras tidigaste, helt oemotståndliga singlar [I]The Only One I Know[I] och [I]Over Rising[/I] till The Chemical Brothers remix av [I]Patrol[/I] och de andra höjdpunkterna från [I]Up to Our Hips[/I] ([I]Crashin' in[/I]!) visar [I]Melting Pot[/I] upp den starkaste sidan av ett av 90-talets bästa brittiska popband.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.