Marika Hackman - Any Human Friend

Tina Rosenfink 06:44 3 Jul 2019

Hela dagen har jag lyssnat på Marika Hackman, hennes musik passar så fint till detta gråa sommarväder; småregnigt med hot om storm men ändå tillräckligt varmt att simma cirklar i sjön vid det lilla huset. Jag öppnar alla fönster på vid gavel för att släppa in vinden in i den annars så varma lägenheten. Om nätterna jamar sommarkatterna högt och ibland går jag ner för att rädda dem från ovädret.

Marika Hackman kombinerar släpig och sorgsna melodier med roliga texter som anspelar på sex och relationer. Många låtar är inspirerade av hennes egna uppbrott med Amber Bain från The Japanese House. En kärlekshistoria som enligt Hackman slutade i spillror. På så vis påminner Hackmans musik om PJ Harvey och The Echo Friendly som är bäst på att kombinera humor med svärta.

Bara 27 år gammal och med en redan imponerande diskografi blir Any Human Friend Hackmans fjärde studioalbum. Skivan är producerad av henne själv och poppis-producenten David Wrench (Frank Ocean, The xx).  Come undone och öppningsspåret Wanderlust är skivans främsta låtar och sätter ord på det vemod som jag känner en duggig julidag.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.