Madonna - Madame X

Sophie Winberg 18:19 14 Jun 2019

Madonnas påverkan på modern pop bör inte underskattas. Jag blastar lika gärna Like A Prayer på högsta volym i bilen som vem som helst, 30 år efter att låten först släpptes. Men det finns också något så ängsligt med hennes person, som snarare styrt bilden jag har av artisten.

Genom hela mitt liv - från den berömda kyssen på MTV awards till juckandet på golvet i Hung Up - har det alltid osat lite ångest kring Madonna. Hennes tidiga konstnärskap byggde så mycket på ung sexualitet, och när insikten om att det artisteriet inte åldras speciellt bra infann sig var det uppenbarligen ingen som lyckades komma på en plan B. Gå fort, prata med konstig brittisk dialekt och ha tokiga kläder så märker ingen att du blir äldre, gissar jag att PR-strategin blev.

Inför sitt 14:e studioalbum har Madonna lämnat England och USA bakom sig. Hon flyttade istället till Lissabon, Portugal där hon bott på de senaste åren, vilket resulterat i en platta med 15 låtar som inspirerats av landet och som inkluderar texter på portugisiska, spanska och engelska. Projektet Madame X introducerades för de breda europeiska massorna under Eurovision Song Contest men genererade mest artiklar på temat ”oj hjälp vad hände?”. På samma frågande spår skulle jag vilja att vi tar en närmare kik på nedan text, från nya spåret Killers Who Are Partying

I will be gay, if the gay are burned
I'll be Africa, if Africa is shut down
I will be poor, if the poor are humiliated
I'll be a child, if the children are exploited

Vi förstår att detta föddes ur någon slags missriktad välmening, med den snorrika mäktiga Madonna anser sig uppenbarligen vara den barmhärtige samariten. Det faller platt, och blir istället White Savior Complex nerkokat till en poplåt. Ser vi till resten av plattan hittar jag inte heller någon riktig stand out att hänga i midsommarstången. Låtarna är antingen obekymrade om hitpotential, eller bara inte bra nog.

Om den spansktalande publiken kommer ta dem till sig återstår att se. Men jag tycker öppningsspåret Medellín landar närmare Blue Lagoons sommarplåga Break My Stride än till exempel La Isla Bonita.