Macky – Genom alla väder

levi hielle-bergstrom 10:32 14 Apr 2019

En ny våg av rappare sköljer över Sverige. Einár, Yasin och Z.E har gått från att vara underground till att toppa streaminglistor och ta hem priser. Svensk hiphop är både nischad och mainstream samtidigt. Därav är timingen för Mackys debut-EP perfekt.

Eskapism och desperation bryter igenom på Genom alla väder. Varma tolkningar av att fly och få slappna av varvas med melankoliska skildringar av gatan. Samlat så ger det en klar bild av vad Macky vill förmedla. Genom alla väder är snarare en reflektion över kriminalitetens konsekvenser än ett blint förskönande av livet på gatan. Låtar om semester och verklighetsflykt blir till ljusglimtar på en annars ganska mörk EP.

Debutsingeln Vinterdepress lyser fortfarande med sin kreativitet i jämförelse med de andra spåren. Lagen, där Macky får backup av Thrife, Haval och Abidaz, uppfyller alla krav för att vara en riktigt bra banger. Von Haartmans produktion är felfri, texterna är hungriga och tempot finns där. De nya spåren 2 skott och Gatans dans har starka budskap men når inte hela vägen fram. Liknelserna blir i det långa loppet något klyschiga och produktionerna känns inte lika genomtänkta.

Macky är trots allt ny på den svenska hiphopscenen och hans första EP är en blandning av högt och lågt. Det är i slutändan Vinterdepress, Lagen och Jetski & Wavy som verkligen visar Mackys potential. Genom alla väder är en solid grund för en lovande artist. Om Macky lägger fokus på att utveckla sin originalitet och duckar klyschorna så har vi kanske hittat ett nytt stjärnskott.