Lust for Youth – Lust for Youth

Sara Berg 09:55 6 Jun 2019

Ibland låter Lust for Youth som ett TTA för 90-talister, ibland som en regnbåge av 80-talssyntar och storslagen goth-romantik. Hannes Norrvide sjunger som om han gick först i ett demonstrationståg, liksom proklamerande, trotsigt och lite högtravande, med trummaskinen pulserande i bakgrunden. Här finns en del Ian Curtis, en del fotbollsläktare och en massa electro som drar mer åt den sorglösa 00-talsindiepopen än på länge, även om texterna oftare håller sig på den dystra sidan av livet. Ett av de snyggaste spåren är Fifth Terrace, där Soho Rezanejad gästsjunger drömskt i en värld av dimmiga syntar och älvlätta slingor. Det sticker ut på en i övrigt lite för likriktad skiva, där det känns som om samma låtformel använts någon gång för mycket.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.