Lust for Youth – Lust for Youth

Sara Berg 09:55 6 Jun 2019

Ibland låter Lust for Youth som ett TTA för 90-talister, ibland som en regnbåge av 80-talssyntar och storslagen goth-romantik. Hannes Norrvide sjunger som om han gick först i ett demonstrationståg, liksom proklamerande, trotsigt och lite högtravande, med trummaskinen pulserande i bakgrunden. Här finns en del Ian Curtis, en del fotbollsläktare och en massa electro som drar mer åt den sorglösa 00-talsindiepopen än på länge, även om texterna oftare håller sig på den dystra sidan av livet. Ett av de snyggaste spåren är Fifth Terrace, där Soho Rezanejad gästsjunger drömskt i en värld av dimmiga syntar och älvlätta slingor. Det sticker ut på en i övrigt lite för likriktad skiva, där det känns som om samma låtformel använts någon gång för mycket.

Jonas Lundqvist - Dubbla Fantasier

Jonas Lundqvist har funnits på svenska musikscenen i snart 20 år. Med olika soloprojekt och som trummis i Bad Cash Quartet. Hans nya skiva Dubbla fantasier är vad jag skulle kalla vuxen tonårspop. Det är fina melodier, glatt och enkelt. Med Jocke Åhlund ( Teddybears och Les Big Byrd) som huvudsaklig producent låter det onekligen bra.

Houman Sebghati – Skuldsaneringen

Det senaste året har den gamla generationens svenska rappare försökt hänga på och pånyttföda sina egna sedan länge döda karriärer genom den nya explosionen av svensk hiphop. Exempelvis Linda Pira, Stress eller Lilla Namo. Men Houman Sebghati tillhör inte den gamla generationen, han är mycket äldre än så. Och Sebghati försöker inte hänga på någonting nytt, snarare tvärtom.

Franska trion - Är det konstigt?

Franska trions elfte album Är det konstigt? kan inte få annat än högsta betyg. Trion är också aktuell som ett av husbanden i årets säsong av På spåret och frontas av pianisten, sångaren och poeten Matti Ollikainen.