Loving Caliber - Kill The Lights

Sofie Andersson 00:00 1 Mar 2021

Loving Caliber med sin frontfigur Michael Stenmark i spetsen, släpper ett nytt album. En musikalisk skildring och komprimering av hur det är att vara 25. Och det känns lite som en lång vaggvisa… lättsam, bekant och stundvis gråtmild.

Loving Caliber är en etablerad låtskrivartrio som skriver och producerar musik inom flera olika genrer. Framförallt används deras musik flitigt till tv-produktioner och filmer, förklaringen till mycket av Loving Calibers framgång. Trots att trion inte nödvändigtvis håller sig till bara en musikgenre är Kill The Lights ett renodlat popalbum - endast. Där Michael Stenmark tar plats som någon sorts änglalik svärmorsdröm.

Det finns egentligen ingen dålig låt på Loving Calibers senaste fullängdare. Existentiella frågor om vem man är och vad man vill, hjärtesorg och ensamhet är alla universella ämnen en kan relatera till på ett eller annat sätt. Sången är silkeslen och låtarna lätta att hänga med i. Men dessvärre är ytan om än lite väl polerad, så till den grad att den istället riskerar att blekna och bli intetsägande. Istället tror jag skivan kommer spelas flitigt i omklädningsrum och butiker, som behagligt bakgrundsljud. Men som musikalisk upplevelse får Kill The Lights mig att känna, exakt inget. Förutom kanske lite sömnig.