Lova - Grown-ish

Sofie Andersson 00:00 23 Jan 2021

Vi döingar vaknar med tovor i nacken, äter frukost till lunch och middag, har max två stycken bra, nära vänner. Och om vi tränar gör vi det i ett par trötta tights från Newbody, inköpta år 2011. Men inte Lova. Hennes hår är silkeslent varje morgon, hon äter näringsrika måltider, är sponsrad av ett träningsklädes-företag och levererar helt ofattbart perfekta och fläckfria pop-album. Det sistnämnda är egentligen det enda jag vet med säkerhet.

Det är med en stadig andel framgångar i ryggen som den svenska artisten Lova, nu släpper sitt debutalbum Grown-Ish. Hennes debutlåt You Me And The Silence blev den mest spelade svenska låten i P3 2018 och i den folkkära Netflixserien Hjem Till Jul fanns också den genomvackra låten Lonely Ones med.

Grown-Ish förklarar Lova handlar om limbo-landet mellan de sena ungdomsåren och det annalkande vuxenlivet. En tid och tillvaro, som ofta kan pendla mellan blomstrande ambition till krämpande ångest och ovisshet. Albumet är lekfullt och välproducerat in i minsta detalj, om än kanske lite för mycket ibland. Livet om något, kan ju vara bräckligt och fult också. Jag tänker att Lova inte alltid behöver vara sin egna hjälte eller en kaxig tjej som säger fuck off till hatarna.

Med det sagt, har jag sedan Lovas första släpp följt henne på avstånd. Och jag gillar vart hon är påväg. Utan tvekan kommer hon med Grown-Ish bli en av P3s favoriter även i år.