Linnea Henriksson - Du söker bråk, jag kräver dans

Carolina Oscarsson 00:38 14 Feb 2014

Linnea Henriksson kräver dans på sitt nya album. Det är inget nytt - många innan henne har sjungit om att väcka liv i dansmusklerna hos sin publik. Över huvud taget är det inte mycket som känns nytt och spännande. Visserligen skiljer det sig lite från hennes tidigare album i soundet, som är hårdare nu. Men i musiksverige känns det inte unikt.

Du söker bråk, jag kräver dans är som en blandning av Veronica Maggio och Melissa Horn – med det poppiga från Veronica och känslorna från Melissa. Det finns inte någonting speciellt med det, inget att riktigt greppa. Efter ett tag flyter spåren ihop. Det är slaginstrument, Linneas röst och inte så mycket mer än så. Men så kommer Klassfotot och rappen. Det är så oväntat och så bra att hela albumet plötsligt får ett lyft. I några sekunder.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.