Linnea Henriksson – Det Lilla

Hugo Göthberg 13:00 14 Apr 2023

Linnea Henriksson har cementerat sig som en av våra mest folkkära artister och tv-profiler sedan vi först såg henne i tv-rutan 2010. Med en karisma utan dess like och en röst som berör ända in i själen är det närmare omöjligt att inte bli trollbunden av hennes artisteri. Nu, efter ett ordentligt uppehåll på sex år sedan det senaste fullängdsalbumet, är hon äntligen tillbaka. Det är Linnea Henriksson som vi känner till henne, folklig och varm, men med ett nytt djup. Det lilla är inbjudande och uppriktigt - men inte minst är det förförande vackert.

Centralt för detta album är Linnea Henrikssons textförfattarskap och röst. På ett poetiskt sätt målar hon med de mest smärtsamma och dekorativa nyanserna på känslospektrat. Hon beskriver själv att albumet är hämtat ur en tid där ”livet blir något annat”. Där de små sakerna i livet leder till de största känslorna och där allt känns så skört. Och med ett mer avskalat och vuxnare pop-sound än tidigare, lyckas hon helhjärtat förmedla just detta budskap till lyssnaren.

Tematiskt rör vi oss högt och lågt. Allt från förlorad kärlek som i Sista Vi Sa Till Varandra, som beskriver det allra sista som sker innan en relation dör, till samhällskritiska Du får det att handla om henne. Varje låt är bär på en välstrukturerad historia och en helt ny känsla. Du får det att handla om henne är absolut en albumshöjdpunkt och att lyssna på den är som att få en ordentlig käftsmäll. ”Vi säger alla har en röst och att varje människa föds unik, men vi tillåter kvinnor att dö som några siffror i statistiken” - det vrider till i magen när Linnea Henriksson sjunger en albumets starkaste textrader och gåshuden är ett faktum.

Svensk kvalitetspop med otroliga mängder själ och med ett tydligt och kraftfullt budskap, det är hur man kan summera Det Lilla. Linnea Henriksson är en sådan självklar artist och en av få som man alltid kan känna sig trygg med att hon kommer leverera och detta är verkligen inget undantag. Sex års väntan var värt det för resultatet är ett album gjort med guldkant och ett av de bästa svenska släppen än så länge i år.