Lina Englund - War Is Over

Sofie Andersson 00:00 19 Feb 2021

När Lina Englund ger sig hän ett kreativt uttryck känns det alltid genuint, rått och äkta. Kanske är det därför det inte spelar någon roll vad hon tar sig an. Efter debuten med bandet Selfish har Englund trots allt dragit sig mer åt musiken. Hon har producerat musik till riksteatern men också tagit sig an och framfört musikalroller som kommit att hyllas över hela landet. Nu släpper hon nytt, i eget namn denna gång… och Englund parerar mellan att vara sårbar och kraftfull.

Mellan raderna på War Is Over går det att urskillja fragment från musikdebuten med Selfish. Dock är War Is Over snäppet mörkare, mer smygande och drömlikt. Lina Englunds musikaliska bakgrund tycker jag också lyser igenom, i uppbyggnad av låtar men kanske allra mest i sin förmåga att “tala” fram sång och budskap. Orden kolliderar med lyssnaren och riktigt naglar sig fast i huvudet. Take a Good look, är en sådan, en musikallåt omklädd i modern tappning.

Bakom albumet ligger ett samarbete mellan Lina Englund och David Shutrick. Ett samarbete som sträcker sig ända från Selfish 1990 till nu. Tillsammans har de lyckats paketera vitt spridda influenser i ett artistiskt och nyskapande album som lyckas kännas helt Lina Englund. Ett ganska spektakulärt hopkok. Resultatet är moget och kärnfullt och det finns något nytt att hämta vid varje lyssning. Förutom vid Blues första 15 sekunder. Dem är läskigt lika ViViis: And Tragic. Bortsett från det, kan jag nästan höra smattrandet av gillande tangenter när War Is Over tar över etern.