Lilla Namo – Queens

levi hielle-bergstrom 00:00 1 Jul 2020

Många förknippar förmodligen Lilla Namo med hits som Haffa Guzz och Höj Volymen från succédebuten Tuggare utan gränser. Sedan debuten har Lilla Namo hunnit släppa ett stort antal singlar och EPn Beep BeepNär hon nu återvänder med den sexspåriga EPn Queens finns det stänk av romantik och feminism insprängt bland de laddade raderna.

Det är tvära kasta på Queens. På det öppnande titelspåret lyser Lilla Namos attityd igenom. Med hakan högt navigerar hon över det snygga beatet och med ens står det klart att Lilla Namo inte backar för någon. Låten Gangster tar på ett fyndigt sätt i problemen som följer när man hyllar gangster- och våldsideal. På EPns bästa låt Själv har producenten Miki verkligen gjort underverkDen poppiga produktionen passar Lilla Namos målande texter om kärlekskval perfekt.

Trots att de kärleksstinna texterna på Uber och Off Menu inte når fram så bevisar Queens att Lilla Namo har blivit en ärligare textförfattare. Det är alltid spännande när en artist bryter ny mark genom att vara självutlämnande. Det är som att man helt plötsligt känner den relativt anonyma rapparen som pratade om att haffa guzz på Foot Locker i gallerian för länge sedan. Men någon klockren hitlåt i klass med just Haffa Guzz finns inte på denna EP.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.