Lilla Namo – Queens

levi hielle-bergstrom 00:00 1 Jul 2020

Många förknippar förmodligen Lilla Namo med hits som Haffa Guzz och Höj Volymen från succédebuten Tuggare utan gränser. Sedan debuten har Lilla Namo hunnit släppa ett stort antal singlar och EPn Beep BeepNär hon nu återvänder med den sexspåriga EPn Queens finns det stänk av romantik och feminism insprängt bland de laddade raderna.

Det är tvära kasta på Queens. På det öppnande titelspåret lyser Lilla Namos attityd igenom. Med hakan högt navigerar hon över det snygga beatet och med ens står det klart att Lilla Namo inte backar för någon. Låten Gangster tar på ett fyndigt sätt i problemen som följer när man hyllar gangster- och våldsideal. På EPns bästa låt Själv har producenten Miki verkligen gjort underverkDen poppiga produktionen passar Lilla Namos målande texter om kärlekskval perfekt.

Trots att de kärleksstinna texterna på Uber och Off Menu inte når fram så bevisar Queens att Lilla Namo har blivit en ärligare textförfattare. Det är alltid spännande när en artist bryter ny mark genom att vara självutlämnande. Det är som att man helt plötsligt känner den relativt anonyma rapparen som pratade om att haffa guzz på Foot Locker i gallerian för länge sedan. Men någon klockren hitlåt i klass med just Haffa Guzz finns inte på denna EP.