Lilla Namo - Beep Beep

Armani Maleh 11:28 8 Jun 2018

Efter att ha doppat tårna i sång de senaste åren på singlarna Förlåt och Håll käften har Lilla Namo hittat tillbaka till rappen. EP:n Beep Beep skapades på imponerande en vecka(!), tillsammans med australienska producenten Swick, och är 5 spår av en uppgraderad Namo. Texterna är vid första lyssningen smidiga, slagkraftiga och effektiva. Lyssnar man en gång till tränger sig betydelsen av orden igenom och den politiska innebörden av dem är snyggt presenterad, på det geniala sättet som Lilla Namo behandlar med finess. Det är nutida och spot-on, som på romantiska Kom där en kärlekshistoria utspelar sig på ett New Black-event och senare på Södra Teatern. Ep:n saknar tacksamt det där överflödet som många hiphopsläpp har idag och ingenting på den känns onödigt, möjligtvis har vi den ynka veckan i studion att tacka för det.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift