Light Vibes – Past/Present

Sophie Winberg 18:08 26 Jan 2019

Denna typ av eterisk indie lämnar mig inte sällan helt oberörd. Den kommer och går, och får liksom ingenting sagt. Men Past/Present är ett undantag.

Det finns något oerhört attraktivt med Light Vibes musik, signerad Erik Klinga och Mathias Zachrisson som är tidigare bekanta från Simian Ghost. Det bästa ord jag hittar är självsäkerhet.

Alla element är skickligt avvägda – från känslan, som är svårdefinierad och lika gärna kan vara hoppfull som melankolisk, till sångrösterna, som ofta vägrar landa i klassiskt manligt eller kvinnligt.

Titeln Past/Present passar den bra. Jag tycker mig i resultatet höra alla timmars arbete av de två oerhört kompetenta musikerna, och det hela resulterar i en platta jag loopar om och om igen. Denna debut gjorde mig varm och lycklig.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.