Les Big Byrd - Iran Iraq IKEA

Tina Rosenfink 00:00 11 Oct 2018

Min bästis skickade Two man gang till mig på messenger när den precis hade släppts. Jag glömde lyssna för jag har otroligt svårt att ta emot tips och länkar (det är ett under att jag ens skriver om musik jag får skickad till mig). Så det gick några veckor av “har du lyssnat än?” innan hon aggressivt satte på den på sin skruttiga iphone och ett knastrigt:

Vårat gäng är bara du och jag

Alla andra kan dra åt helvete

Och jag *rös*. Varje chans vi fick spelade vi Les Big Byrd under sommaren 2017, och sedan dess har jag inte orkat lyssna på dem förrän nu. Jag har hållt mig borta. Det var en intensiv romans. Det blev för mycket.

Les Big Byrds nya album Iran Iraq IKEA är bra. Det är inte Two man gang-bra, men det är bra. Skivans bästa spår är A little more numb, I fucked up as a child och Eon. Iran Iraq IKEA är mer elektronisk än deras tidigare släpp, oförutsägbar och personlig. Jag tycker den låter lite 60-talspsykedelisk och det är en intressant riktning för bandet. Tyvärr så finns det ingen megahit på skivan men ingen trodde väl att någonting skulle kunna toppa Two man gang?

Kuriosa: Namnet Iran Iraq IKEA såg Åhlund på en slips i Berlin för länge sedan och har velat använda det sedan dess.