Les Big Byrd - Iran Iraq IKEA

Tina Rosenfink 00:00 11 Oct 2018

Min bästis skickade Two man gang till mig på messenger när den precis hade släppts. Jag glömde lyssna för jag har otroligt svårt att ta emot tips och länkar (det är ett under att jag ens skriver om musik jag får skickad till mig). Så det gick några veckor av “har du lyssnat än?” innan hon aggressivt satte på låten på sin skruttiga iphone och ett knastrigt:

Vårat gäng är bara du och jag

Alla andra kan dra åt helvete

kom ut ur högtalaren och jag *rös*. Varje chans vi fick spelade vi Les Big Byrd under sommaren 2017, och sedan dess har jag inte orkat lyssna på dem förrän nu. Jag har hållt mig borta. Det var en intensiv romans. Det blev för mycket.

Les Big Byrds nya album Iran Iraq IKEA är bra. Det är inte Two man gang-bra, men det är bra. Skivans bästa spår är A little more numb, I fucked up as a child och Eon. Iran Iraq IKEA är mer elektronisk än deras tidigare släpp, oförutsägbar och personlig. Jag tycker den låter lite 60-talspsykedelisk och det är en intressant riktning för bandet. Tyvärr så finns det ingen megahit på skivan men ingen trodde väl att någonting skulle kunna toppa Two man gang?

Kuriosa: Namnet Iran Iraq IKEA såg Åhlund på en slips i Berlin för länge sedan och har velat använda det sedan dess.

Finntroll - Vredesvävd

Dessa finska tokar är nu inne på sitt sjunde album med trolska texter på svenska. Musikaliskt rör bandet sig fortfarande i en folkmusikalisk grund med en stor del insprängd humor. Samtidigt har bandet maxat inspirationen från extrem symfonisk metal som gränsar till den black metal vi bekantade oss med i slutet av 90-talet.

Garbochock — En annan dag

När Stry Terrarie från absolut ingenstans släpper ett andra studioalbum med Garbochock är det på många sätt en sensation. Bandets hittills enda album Ritual från 1980 är en av de mest intensivt brännande album som givits ut i landet, och ett av de fem album som kommit att definiera svensk postpunk (jodå, jag sneglar också åt ert håll TT-Reuter, Cortex, Brända Barn och Dom Dummaste), så ett nyutgiven Garbochock-album är en sensation i sig.