Le Tigre

17:42 24 Sep 2004
Det är kul att tänka att [I]This Island[/I] kommer från en ny grupp. Då tycker man bara: "Jättebra", och slätar över de dåliga låtarna med att skrika till de bra. Men nu är det Le Tigre och snart är det 2005 och jag har ingen aning om hur man ska få allt att kännas perfekt. Behovet av all things Le Tigre finns såklart fortfarande, det behövs alltid band som gör musik av feminism och politik i allmänhet utan att lägga så mycket emellan, framförallt av dem som inte framstår som idioter i processen. För varje Dennis Lyxzén-plakat behövs det alltid en så smart som Kathleen Hanna. Men jag vet nästan inget band som är så sammankopplade med sitt sammanhang som Le Tigre, och om riot girrl inte var slut när de bildades så är det i alla fall färdigt nu. Flickskrik, koreografi, keff konst och we-don't-play-guitars-musik, kommer du ihåg? Jag gör det bara i teorin, men blir lite gråtig ändå när jag läser gamla intervjuer i snygga punkantologier. Le Tigres senaste singel samplar röster från en fredsdemonstration i New York och det är en kontext ungefär lika spännande som George Bushs iPod. Under rösterna på [I]New Kicks[/I] hittar man ett billigt rockbeat som inte går någonstans. Allt är långt ovanför mitt huvud, det är förmodligen ett uttänkt försök att vara direkt, samtida och enkel, men samtidigt känns det som en identitetskris av Beastie Boys-mått. Resten av [I]This Island[/I] är mycket bättre, och mycket mer Le Tigre, men det blir liksom ett famlande i mörkret när hela kultuuuuren är borta, eller som bäst på museum. Det är alltså verkligen ingen tvekan om att ungefär varannan låt på [I]This Island[/I] kan tippa en återföreningsfest för tidningen Darling totalt över gränsen. Covern på Pointer Sisters [I]I'm So Exited[/I] är sånt som får det att brista, Kathleen Hannas sång i refrängen är en sån där liten stund. Men det är också för att hon är hon och för att man vet hur den låten kommer att vara på konserterna i Sverige senare i höst. Hoppas det kommer någon under 25 bara. Jag får faktiskt inte så många fler idéer om hur eller var Le Tigre kan göra vad de gjorde förr. Inte utan att bli gamla rockdinosaurier som gör saker för folk som vill minnas, riot girrrls och boys som tänker på föräldraförsäkringen mellan hittarna. Jag hoppas också att det bara är jag som är gammal och har dålig fantasi, för det finns bra saker på [I]This Island[/I]. Men jag vet inte vad man ska göra med dem.