Lars Bygdén - LB

Patrik Forshage 00:43 25 Sep 2012

Lars Bygdén har varit en artist som det varit lättare att sympatisera med än att riktigt gilla. Hans manér - sprunget ur vad man får förmoda är genuin kärlek till americana- och singersongwritertraditionen - har hela tiden satt krokben för honom, så att genreautentiska detaljer prioriterats högre än låtmaterial. Men det tillhör historien, för på LB faller alla bitar på plats. Med starkare låtar än någonsin och med avskalad och precis instrumentering slappnar Lars Bygdén av, och det gör i sin tur att han sjunger fantastiskt, till exempel i fina Break My Heart. Inte ens gästande Christian Kjellvander förmår överskugga Lars Bygdén, och när han i Nothing to Say skaffar sin egen Emmylou i Sharon Vaughn lyfter musiken ytterligare.

Armand Mirpour - Rosor och popcorn

Det brummande ljudet från kylskåpet fick fasas ut i mixern. Så kan det bli när en skiva spelas in på 23 kvadratmeter, varav viss sång direkt genom datorns egna mikrofon. Lofi-soundet tar uttryck i burkiga instrument och ord som ibland är svåra att urskilja. Egentligen kanske det skramliga soundet skulle förstärka skildringen av svärta och trasig verklighet. Men istället lämnar den mig undrande kring om skivan är färdig eller inte.

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.