Lana Del Rey - Chemtrails Over The Country Club

Sofie Andersson 00:00 21 Mar 2021

Att se på Lana Del Rey är att riskera att bli bländad. Att skriva om henne är att göra de mest vanliga orden främmande. Att lyssna på Lana Del Rey är att vaggas in i nihilism och glömska. Det är tydligt att beundran för Del Rey handlar mer än om bara musik. Älskad, dyrkad och hatad, Lana Del Rey är ett livs levande mytologiskt väsen.

Med Chemtrail Over The Country Club rör sig Lana bort från den solbrända västkusten mot det amerikanska inlandet. I gassande hetta smälter vi bort, blir servitriser och lovordar jesus, allt mellan geografiska platser som Oklahoma, Nebraska och Arkansas. Samtidigt som Lana fortsatt levererar säregen melankolisk sovrums-pop. I sitt nya album blir Lana Del Rey om möjligt ännu mer nostalgisk. Med låtar tagna ur tider, platser och situationer. Det inledande spåret White Dress handlar om sångerskans tidiga, fria och mer obrydda tonårsår. Här blir amerikas tragedi-prinsessa mer elektrisk än innan, med en ljus falsetto varierar hon från sin vanligtvis apatiska och släpande stil, till en len och otroligt nog mer inbjudande känsla.

Bortsett från det är Del Rey allt och helt sig själv. När hon fortsätter romantisera destruktivitet, bolmande cigarettrök och förförisk cynism. I en av sina pressintervjuer innan album släppet sa hon “I am literally changing the world by putting my life and thoughts and love out there on the table 24 seven. Respect it”. Välkommen till Lanaland, med stunder av ljus i ett bedövande mörker. Respektera det.