Knife Knights - 1 Time Mirage

Armani Maleh 00:00 18 Sep 2018

Ishmael Butler och Erik Blood har skapat ett kinderägg med en överraskning full av elektroniska och RnB-influenser på sitt debutalbum 1 Time Mirage signerat deras gemensamma projekt Knife Knights.

Plattan är lite som soundtracket till ett rymdäventyr, post-punk och modern soul på  samma gång. Tänk er en blandning av Kavinsky, Joy Division och Blood Orange. Jag förstår att det låter som en konstig blandning snarare än ett speciellt kärleksbarn, men det är verkligen det senare.

Give You Game görs till guld med hjälp av Marquetta Miller och Stas THEE Boss och glider sömlöst in i Light Up Ahead (Time Mirage) som lika gärna borde användas i kyrkan som avslappningsband. Självklart vinner man mitt hjärta när man rappar över otraditionella hiphop-beats, men vem hade anat att det kunde innebära rim ackompanjerat av industriella trummor och dist på max?

The School Book Depository - Bob and the Pitchfork Mob

The School Book Depository är namnet på det imaginära läromedelsförlag där låtskrivaren Fredrik Solfors släpper sina egna inspelningar. Idéen med musikprojektet var total frihet i skapandet och kreativiteten, att släppa musik så fort den är klar och inte vrida/vända/våndas över minsta lilla slinga. Frisläppt och enkelt, utan filter blev resultatet storslaget.

Prince — Originals

Förra året fick vi Prince studioinspelning av Nothing Compares 2 U på singel, och den var så mäktig och fantastisk att vi bokstavligen ramlade omkull, varenda en av oss. I samband med det antyddes att det fanns mycket mer av samma karaktär i Prince vita (eller snarare lila) arkiv, och nu är det dags att ta del av ytterligare 14 låtar som Prince skrev och gav till andra artister att spela.