Kid Koala featuring Trixie Whitley - Music To Draw To: Io

Tina Rosenfink 00:00 22 Jan 2019

Music To Draw To: Io är den andra släppet i samarbetet mellan Eric San (Kid Koala) och Trixie Whitley. Tanken med det konstnärliga projektet mellan musikerna är att göra musik med utrymme för lyssnarens egna fantasier och idéer. Det är en fin tanke, musik att sitta och rita till, men de melodiösa spåren och tysta sången är snarare insomnande än inspirerande.

Kid Koalas skickliga kompositioner och erfarenhet som DJ bygger absolut upp en mysig atmosfär men blir snabbt alldeles för tråkigt. Jag lyssnar hellre på en spännande ljudbok och sjunker in i mitt pysslande än sätter på Music To Draw To: Io igen. Berätta gärna vad du tycker om att lyssna på när du pysslar, vettja!

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.