Kat Frankie - Bad Behaviour

Sophie Winberg 00:00 11 Feb 2018

Jag har svårt att hitta samtida referenser till Kat Frankies gitarriga singer/songwriter-musik, som inte gjort sig hörd sedan det sena 90-talets våg av tjejrock. Här finns inga datorer, syntar eller autotune så långt du kan höra. Bara musik-musik med instrument-instrument och vers-refräng-vers-refräng-upplägg på ett sätt som jag sällan lyssnar på.

För dig som kanske gillat Alanis Morrisette en gång i tiden, eller tycker St.Vincent är bra men borde sluta vara så spexig - du kanske gillar den här. Du som har önskat att det skulle finnas en äldre HAIM-syster som färgat håret mörkt och flyttat till Berin – här är hon! Den här är till er.

Parquet Courts - Wide Awake!

Att NYC Observation låter som Buzzcocks och Total Football som Sham 69 imponerar, men det överraskar inte. Samma sak med Almost Had to Start a Fight, som är renodlad punk i Parquet Courts egen tradition, liksom Freebird 2 ännu hårdare så. Men så halvvägs slår den över i en spänstig Gang of Four-inspirerad funkworkout, och det är en genre som inte lika självklart associeras till det här Brooklynbandet.

Ozzy – Ett öga rött

Ozzys debutalbum Ett öga rött faller inte in i den fyrkantiga ramen av your average rap album. Det är större än det. Färgstarkare. Bättre. Titeln på albumet är en nick till Jonas Hassen Khemiris debutroman med samma namn, boken som introducerade Ozzy till språket och skrivandets värld vid ung ålder. På Ett öga rött smakar han på orden, vrider och vänder på dem innan han placerar dem i noga uttänkta meningar. Meningar som är skrivna på sitt egna sätt, rappade på ett eget språk.