Kaina — Next to the Sun

Patrik Forshage 00:00 9 Jul 2019

Den unga soul- och r&b-sångerskan Kaina arbetar med stilla subtilitet på sitt eleganta debutalbum. I What’s A Girl till exempel låter hon skitfarligt ilsken, men hennes röst är hotfullt nedmixad under den tunga basen och den släpiga rytmen och framstår som ett senkommet svar på Tricky. Det låter överhuvudtaget som organisk triphop, och när det dessutom sker mer smattrande drum&base-rytmer och snygga jazzsynkoper i Waiting On A Day är det riktigt stiligt.

Med sina rötter i Guatemala kompletterar Chicagosångerskan dessutom gärna med salsa- och bolero-rytmer, och i Could Be A Curse med sång på även spanska och japanska, det sistnämnda av sin nära samarbetspartner Sen Morimoto.

Kaina kan med sin släpiga soul ibland påminna om Seinabo Sey. Hennes röst är måhända inte är lika omedelbart överväldigande, men istället smyger den sig på med djup, seriositet och allvarsam skönhet.

School of Language - 45

Albumtiteln syftar inte på vinylskivans rotationshastighet utan på ordningsnumret för USA:s nuvarande president. Som en sidosysselsättning mellan skivorna tillsammans med sin bror i Field Music har David Brewis nämligen gjort ett funkalbum om Donald Trump, och i samband med Trumps statsbesök i Storbritannien i början av juni snabbsläpptes 45 som download innan juli när vinylen hann pressas upp. Viljan till den sortens demonstration är begriplig, särskilt när den är så väl genomförd som här.

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.