Kaah

16:44 3 Feb 2003
Det tog Kaah tre skivor att hitta fram till ett riktigt meningsfullt uttryck på [I]Beats, melodier och Baby Kaah[/I]. Vägen dit kantades av soulbagateller som [I]Ska vi byta grejjer[/I] och gästspelet på Petters [I]Du vet att jag gråter[/I]. Sitt första minnesvärda ögonblick hade Kaah med [I](Det finns) ingen kärlek kvar[/I], en traditionell svensk soulpärla, någonstans mellan Orups [I]Om natten[/I] och [I]Stockholm[/I], men mer gatusmart. Sedan drogs tempot upp i kompbandet Jideblasko och de puttrande gamla trummaskinerna ångade med. Rytmen i [I]Dom tittar när jag dansar[/I] sände chockvågor genom varje synaps. Skivan [I]Jideblasko International[/I] har mer stilmässigt gemensamt med just den låten och skivan [I]Beats, Melodier och Baby Kaah[/I] än något annat han gjort. Men musiken, då undantaget balladnumren, är snabb sparsmakad start/stopp funk som Kaah behärskar endast bitvis. För det mesta cirkulerar Kaah strax under genomsnittet för vad man förväntar sig av en skön soulröst, möjligen är det då positivt att han gör låtarna mer och mer intuitiva. "Detroit girl / I told you girl / Minneapolis / I told you girl / Norrköping / I told you boy / Göteborg" - Kaah ritar om musikkartan med pastell för att komma ännu lite närmare soulen och Prince. Men det är inget man tappar fotfästet till. [I]Jideblasko International[/I] kunde ha varit en hel skiva av samma dansgolvskaliber som [I]Dom tittar när jag dansar[/I]. Men de stelbenta influenserna från discofunk blir redan vid första genomlyssningen kvalmiga efter flera. En kantig elektronisk tappning av Bootsy Collins och Cameo, komplett med Seinfeld-bas och uppskruvat tempo som luktar mogendans på Café Opera. Arrangemangen är förvillande lika och texterna gränsar, även när ambitionsnivån skruvas upp, fortfarande bara till det triviala såväl i innehåll som framförande. Då är det här ändå skiva nummer fyra. Det borde vara dags för något förlösande nu. Tycker man inte att paketet Kaah är tillräckligt charmigt som det är så blir det svårt att leva med den mjölkiga rösten med de goda intentionerna.