Jurassic 5

23:30 3 Oct 2002
"There's a party for all the gangsters here/the DJ:s spinning records you don't wanna hear" sjunger Jurassic 5 lojt och glatt i en refräng på sin tredje skiva. Alla som kan identifiera sig med de raderna förstår vikten av ett pålitligt alternativ när glamour-gangsterrappen är det enda som hörs och syns i musik-tv och andra terroristmedia. Det är förstås extra spännande att höra vad som hänt med Jurassic 5, en av de senaste årens allra bästa alternativa hiphop-grupper. Medan fenomenet Jurassic 5 alltid varit en hyllning till gångna tiders rapstilar, är musiken inte entydigt retro. Visserligen baseras den på gamla samplingar, men för varje ny låt som i synnerhet Cut Chemist, och även Nu-Mark producerar, så tas breakbeat - och kollagekonsten i hiphop till nya nivåer. Små inserts av röster och ljud dyker hela tiden upp med spöklik precision. Till [I]Power in Numbers[/I] har producenterna lagt ett blues-sordin över funkinfluenserna. Även om tempot fortfarande är mellanhögt till högt så är musiken mer sammanhållen och avvaktande, i stil med något vi vant oss att höra från [I]Freestyle Fellowship[/I]. Ännu är det få som får till ett bättre distillat på sin skivsamling än Cut Chemist, men det han gör här känns lite återhållsamt. Fast här finns ändå tunga låtar så att det räcker och blir över. Ett av många starka spår är [I]A Day at the Races[/I] med Big Daddy Kane och Percy P, en låt som drar iväg i klassiskt snabb Organized Konfusion-takt. Den som sedan låter sig luras av Big Daddy Kanes lyxskrävlande om Gucci och frågar sig vad det har att göra på ett Jurassic 5-album laddat med spartanska rättrogna hiphop-ideal, förbiser Big Daddy Kanes dignitet på micken och att han alltid kommit undan med att representera i silkesmorgonrock på scen. Men på tal om rap-legender i Jurassic 5-samarbeten - var är låten med KRS-One?