Joseph Arthur - Lou

Patrik Forshage 00:00 3 Jul 2014

Joseph Arthur beskriver sitt album med Lou Reed-covers som både sorgearbete och en hyllning. Den första funktionen riskerar att innebära att den andra blir för privat, alternativt alltför hövlig när man som Joseph Arthur faktiskt inte känt den man sörjer.

Men Joseph Arthur vill ge emfas åt Lou Reeds poetiska kvaliteter, och när han konsekvent väljer bort både elektricitet och slagverk blottlägger han på flera ställen tidigare dold skönhet i sångerna. Dessutom sjunger Joseph Arthur där Lou Reed själv halvtalade sin lyrik, och särskilt den vemodiga canceruppgörelsen Sword of Damocles och någon mer låt från Lou Reeds mindre uppmärksammade senare år mår utmärkt av den sortens varsamma handlag. Man önskar att han haft mod att välja bort någon Walk on the Wild Side eller Satellite of Love ytterligare till förmån för det mer sällan hörda. Men jag antar att man inte kan få allt.

Garbochock — En annan dag

När Stry Terrarie från absolut ingenstans släpper ett andra studioalbum med Garbochock är det på många sätt en sensation. Bandets hittills enda album Ritual från 1980 är en av de mest intensivt brännande album som givits ut i landet, och ett av de fem album som kommit att definiera svensk postpunk (jodå, jag sneglar också åt ert håll TT-Reuter, Cortex, Brända Barn och Dom Dummaste), så ett nyutgiven Garbochock-album är en sensation i sig.

The Flaming Lips - American Head

The Flaming Lips vägar äro outgrundliga, och har varit så i mer än 30 år. Men inför American Head sa ryktet att Wayne Coyne hade tagit sig i kragen och landat från sina astrala irrfärder i kosmos hos något som sades likna deras 20 år gamla främsta stund The Soft Bulletin. Tyvärr stämde inte det ryktet.