J.O.N – Bringing Back The Dough

Patrik Forshage 00:00 22 Nov 2017

Jon är en 15-årig gatumusiker från Göteborg. Under sina sessioner på Järntorget har han utvecklat en förmåga att göra något eget av grundstenarna i repertoarens punkcovers. Här slänger han ihop ett minialbum med sex låtar om totalt under 13 minuter, späckat med den mest primitiva urpunk man kan föreställa sig.

Narcissistic Tendencies heter ett av skivans vassaste spår, och kanske är det den sortens självbild som ger Jon förmågan att låta så tvärsäkert föraktfullt arrogant. ”So fuck off, you fuckin’ git”, fräser han i intensiva King of the Castle, och med assistans av Pontus från Bottlecaps och den autentiske Crippa från Attentat - håller det furiösa tempot med stenhårda riff hela vägen in i mål.

The Rock*A*Teens - Sixth House

Du är förlåten för att aldrig ha hört talas om The Rock*A*Teens, de var som bäst måttligt framgångsrika på den lokala Atlanta-scenen innan de la ned verksamheten för 16 år sedan. Men när de nu är tillbaka med intensiv och rejäl skramlig garagerock och med en frontfigur i Chris Lopez med febrig intensitet, kraftfull pondus och en rejäl dos självironisk humor finns det ändå anledning att låna dem ett öra. Särskilt Lady Macbeth oroar och övertygar.

Dirty Projectors - Lamp Lit Prose

Den sortens hipsterness som Dirty Projectors med sin distinkta Brooklynindie full av modern och dansbar elektronik för några år sedan var självaste sinnebilden av brukar ha kort hållbarhet. Men som få samtida band har Dave Longstreth upprätthållit en sådan status över åren, och när han nu återvänder med finns alla förutsättningar för en fortsättning på det.