John Legend – Bigger Love

levi hielle-bergstrom 12:50 22 Jun 2020

John Legends diskografi har gjort honom till en av R&Bns främsta balladsångare. Formatet som han har bemästrat var vanligare förr, men idag lyser de rena kärleksballaderna med sin frånvaro inom genren. På det tidigare albumet Darkness and Light hyllades John Legend för sitt nyanserade sätt att skildra kärlek. När han nu återvänder med Bigger Love är det istället ljudbilden som är varsamt varierad.

Det finns flera eleganta stunder på John Legends sjunde album. På Action ekar orden ”Actions speak louder than love songs” över en sampling av David McCallums The Edge som många känner igen från Dr. Dres klassiska låt The Next Episode. Trots att Action skrevs innan de massiva protesterna mot polisbrutalitet och institutionaliserad rasism som rasar i USA ger samtidens allvar textraden nya vingar. Silkeslena Remember Us är lika mycket en hyllning till Al Greens lekfulla soul-landskap som till Kobe Bryant, Nipsey Hussle och Biggie Smalls som gästande Rapsody ber lyssnaren minnas med kärlek. Albumets bästa låt Favorite Place för tankarna till Anthony Hamilton med sitt kraftfulla grove och en refräng som doftar av neo-soul. Jamaicas senaste stjärnskott Koffee fångar också baktakten med finess på ett annat favoritspår: Don´t Walk Away.

Vid första anblick känns Bigger Love som ett album fyllt till bredden med klassiska mjuka kärleksballader. Men i takt med att man försvinner in i John Legends souliga alster visar sig fler och fler nyanser. Här finns referenser till hiphop, reggae, funk och soul begravda bakom simpla arrangemang och en underbar röst. Bigger Love är ljuv hommage till genres som format John Legends musik sedan karriären började för nästan 17 år sedan.