Johan Kugelberg - The Velvet Underground, New York Art

Patrik Forshage 05:00 1 Jan 2010

Redaktör Kugelberg, mannen bakom denna ultimata coffeetablebok, är en minst sagt rastlös man. Han har prövat på tillvaron som manager (Union Carbide Productions), som skivproducent (Freddie Wadling, Spain, Mark Eitzel), som skivbolagskille (American, Matador) och som konstcurator. Numera är han etablerad som NYC-baserad författare, och har tidigare bland annat publicerat Born in the Bronx om hiphopens födelse. Den här gången har han grävt djupt i sina omfattande artefaktsamlingar, och åstadkommit inte bara den ultimata coffeetable-bokenden utan samtidigt den ultimata Velvet Underground-biografin, i storformat och lyxtryck.
Eller förresten, det där med ”ultimat biografi” beror på hur man ser det. Det finns betydligt mer ordrika och detaljerade beskrivningar av bandets existens. Men det finns ingen mer intagande biografi, och det finns ingen vackrare. För även om texterna är få och begränsade så är de desto mer relevanta, med tidigare opublicerade intervjuer, bland annat med Sterling Morrison och Doug Yule, ett långt samtal mellan Lou Reed och Maureen Tucker, och texter av folk som Vaclav Havel som främsta juveler.
Men det sensationella är utan tvekan utgåvans bildmaterial. Här finns gamla Warhol-designade affischer och flyers, handskrivna låttexter av Lou Reed och klipp från små undergroundtidningar. Framför allt finns här 100-tals tidigare opublicerade fotografier, bland annat från deras allra första spelning, extremt snygga färgbilder från det väldigt tidiga guerillagiget på ett psykiatri-konvent och från deras första TV-framträdande, hos Walter Cronkite (!) 1965. Någon enstaka gång är livefotografierna mer amatörmässiga, men det förlåter man omedelbart när man inser att de är tagna av en mycket ung Jonathan Richman. (Och for the record - coolare än John Cale 1966, med korpsvart page och ogenomträngliga billiga solglasögon, har fortfarande ingen människa sett ut.)
Jag trodde länge att den fotobok från Andy Warhols Factory som Billy Name signerade åt mig i New York 1997, All Tomorrow's Parties, var omöjlig att överträffa som bilddokument av Velvet Underground och deras omgivning. Jag hade fel. Och då har jag ändå snålat och avstått från den sju gånger dyrare limiterade lyxversionen av Johan Kugelbergs praktverk.