Jelassi – Port 43

levi hielle-bergstrom 00:00 23 Nov 2019

Få svenska artister har gjort ett bestående intryck med så få låtar som JelassiInte konsti dök upp på Youtube förra året och sedan dess har hon gästat Silvana Imam och CherrieSingeln Keff Båt var dock genombrottet som fick folk att undra vem hon egentligen varDebut-EPn Port 43 är Jelassis första ordentliga presentation. Det är en färgstark och frispråkig EP där fina minnen, trauman och hektiska öden beskrivs med livsglädje och attityd. Framför allt är debuten ett bevis på att Jelassi är MC in i märgen.

På Port 43 bjuder Jelassi in lyssnaren till uppväxten i Farsta där springet i porten verkar varit konstant. Titelspåret springer ur en tradition av historieberättande som finns inom genren och Jelassi ger verkligen stilen en egen prägel. Hon beskriver en smått kaotisk tillvaro med glimten i ögat och en orubblig attityd. Mattetorsk är mer allvarsam och men glöden från hennes bars är fortfarande där. Min favorit är utan tvekan Sema7ni där Jelassi och Einár kastar verserna mellan varandra över ett beat som dryper av energi. L1nas insats på Vem kan ta den? hintar också om att Jelassi förmodligen inte är den enda nya stjärnan på den svenska hiphophimlen.

Port 43 är en vågad och personlig debut. Den lutar sig inte mot schablonartade kärlekshistorier eller poppiga refränger, utan känns äkta rakt igenom. Jelassi använder hiphopen för att berätta om sin brokiga bakgrund och om att livet blir bättre utan att göra sig själv till martyr i processen. Det hedrar henne och ger hopp då många nya svenska rappare tenderar måla upp en nattsvart bild av tillvaronJelassi visar att hon är värd all hype som hennes tidigare nämnda singlar givit henne och att renodlade bars i slutet av dagen är det enda en rappare behöver för att beröra.