Jay-Jay Johanson - Rorschach Test

Love Carbin 00:00 21 Mar 2021

Jay-Jay Johanson är minst sagt en flitig musiker med många (många) album under bältet. Senaste i raddan är Rorschach Test, en omodern men vacker trip-hop-tripp. Här blandas jazziga sångfraseringar  (men enkla melodier) och typiska trip-hopbeats. Det påminner på många sätt om en mer akustisk, mer intim version av Björks album Vespertine. Visserligen har albumet inte mycket nytt att komma med, men inte är albumet mindre suggestivt för det. Favoriter är den lite flamenco-klingande Vertigo samt första spåret Romeo. En liten förvarning innan du sätter in dig i musiken bara, med låttitlar såsom I Don’t Like You, Stalker, och When Life Has Lost Its Meaning, är skivan knappast en munter lyssning. Men är du som jag mer intresserad av mörkret inom konsten kommer du hitta mycket spännande här.

Small Black – Cheap Dreams

Brooklynbandet Small Black är aktuella med skivan Cheap Dreams. Det är dramatisk syntpop som hela tiden låter känslorna vara i fokus. Har du hört M83s låt Midnight City (du borde verkligen ha hört den) så förstår du vilka känslor som är i omlopp på albumet, även om de är något mer nedtonade här. Förvänta dig något rejält melankoliskt bland alla 80-talssyntar och vackra sångmelodier.

Saga Back - All Is Not Well In Heaven

Tydligen pluggar Saga Back heltid samtidigt som hon bedriver en musikkarriär där hon skriver och släpper musik. Här om dagen kämpade jag liksom med att vända strumporna åt rätt håll innan jag la dem i tvätten. Men det är inte bara att Saga släpper lite musik, hon släpper helt fenomenal sådan. Hon har blivit beskriven som "göteborgs musikaliska gömda pärla", även om hon otvivelaktigen kommer vara sjukt ogömd väldigt snart.