James Yorkston - The Wide, Wide River

Love Carbin 00:00 26 Jan 2021

Folkrockartisten James Yorkston har tillsammans med svenska bandet The Second Hand Orchestra släppt albumet The Wide, Wide River. Det är ett släpp med fina texter och starka insatser från “orkestern” (de är inte särskilt många – men här ersätts kvantitet av kvalité). Mycket av de instrumentala delarna är baserat på improvisationer och det är det mest intressanta på skivan.

Musiken kan enklast beskrivas som mysig, och det är både skivans största förtjänst och fallgrop. Mysig musik är underhållande, visst, men också kvävande. Känslorna i musiken blir nämligen stympade av mysigheten (särskilt när vissa låtar är runt 7 minuter långa utan att ha några karaktärsskiften?!). Men det gör inte så mycket. Grundformeln är ju bra: om det funkar, funkar det

Armand Mirpour - Rosor och popcorn

Det brummande ljudet från kylskåpet fick fasas ut i mixern. Så kan det bli när en skiva spelas in på 23 kvadratmeter, varav viss sång direkt genom datorns egna mikrofon. Lofi-soundet tar uttryck i burkiga instrument och ord som ibland är svåra att urskilja. Egentligen kanske det skramliga soundet skulle förstärka skildringen av svärta och trasig verklighet. Men istället lämnar den mig undrande kring om skivan är färdig eller inte.

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.