It’s For Us - Stay

Tina Rosenfink 00:00 5 Feb 2019

It’s For Us är ett band med en mörk historia. Skivan Stay föddes ur en kris, berättar sångerskan och basisten Camilla Karlsson i bandets pressmeddelande. Under en tid befann hon sig i ett destruktivt förhållande där hon upptäckte att hon hamnat i ett medberoende trots att hon själv arbetar med missbruksfrågor. Samma år fick hon besked om att hennes mamma var döende i cancer. Ur sorgen skapades ett enormt behov av att göra musik och har resulterat i  elva smärtsamt vackra låtar. Stay har ett högt produktionsvärde och väldigt personliga texter, jag syftar främst på Huddinge som just handlar om mammans bortgång. I vissa fall är sången något bristfällig, särskilt i öppningsspåret, men det gör inte så mycket eftersom den här skivan inte kräver “perfektion” utan lutar sig tillbaka på ocensurerade känslor.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.