It’s For Us - Stay

Tina Rosenfink 00:00 5 Feb 2019

It’s For Us är ett band med en mörk historia. Skivan Stay föddes ur en kris, berättar sångerskan och basisten Camilla Karlsson i bandets pressmeddelande. Under en tid befann hon sig i ett destruktivt förhållande där hon upptäckte att hon hamnat i ett medberoende trots att hon själv arbetar med missbruksfrågor. Samma år fick hon besked om att hennes mamma var döende i cancer. Ur sorgen skapades ett enormt behov av att göra musik och har resulterat i  elva smärtsamt vackra låtar. Stay har ett högt produktionsvärde och väldigt personliga texter, jag syftar främst på Huddinge som just handlar om mammans bortgång. I vissa fall är sången något bristfällig, särskilt i öppningsspåret, men det gör inte så mycket eftersom den här skivan inte kräver “perfektion” utan lutar sig tillbaka på ocensurerade känslor.

Sarah Mary Chadwick - Please Daddy

Please Daddy är uppföljaren till the Queen Who Stole the Sky som Sarah Mary Chadwick släppte för nio månader sedan. Det allra första spåret heter When Will Death Come och i den allra första versen medger Chadwick att ingenting har blivit bättre sedan vi sist hördes.

Det Brinner - Bara öppna ögon kan se

2016 startade Matilda Sjöström från Steget ett simultant soloprojekt. Under namnet Det brinnersläpper hon vad hon själv kallar gråtdisco, ett fri genre som uppmuntrar till fuldans. Bara öppna ögon kan se är det andra albumsläppet under namnet.

ShitKid - Duo Limbo/Mellan himmel å helvete

”Jag måste tona ner min oförskämdhet, min högljuddhet, men jag vet inte hur”, suckar Åsa Söderqvist i Vredesterapi (eller ”I have to be a little less, a little less loud, but I don’t know how” som det heter för den som föredrar den engelskspråkiga varianten Anger MGMT). Men även om Åsa Söderqvist och Lina Molarin Eriksson i högsta grad bör tas på allvar behöver vi nog inte göra det med just det citatet.